De laatste weken in Suriname...

20 december 2018 - Boven-Suriname, Suriname

De laatste weken in Suriname...

Ook de vierde keer dat we naar Paramaribo gingen, was weer geslaagd! We vertrokken een uur later dan gepland, maar ach, daar maken we ons niet meer druk om. Aangekomen op Atjoni reden we met een lokale bus naar Paramaribo. In Nederland zouden er in dat busje zo’n tien mensen zitten, hier niet. We zaten met zestien mensen in dit busje; er zaten twee jongens in de achterbak die ontzettend klein was en kinderen zaten op schoot. Wij moesten dus ook onze tassen bij onze benen zetten en/of op schoot houden. Om over de geur maar niet te spreken haha. We gingen naar Paramaribo, omdat het Onafhankelijkheidsdag was en we dat wilden meemaken. Het was leuk, maar ik moet toegeven dat ik er wat meer van had verwacht. Er waren veel mensen op straat, maar echt een feestje was er niet. In de Palmentuin stonden wel veel kraampjes, maar bij de kraampjes waren kalebassen en pangi’s of eten en drinken te koop. Het feestje op Onafhankelijkheidsdag viel dan misschien wat tegen, maar 's avond aten we sushi en dat maakte natuurlijk alles goed. :P Het was heerlijk. We dachten dat dit de laatste keer zou zijn dat we met z’n vieren naar Paramaribo gingen, maar twee weken later besloten we spontaan om nog een keer naar Paramaribo te gaan. We hadden immers nog een mooi bedrag over van de donaties die we hebben gekregen en daarvan hebben we materialen gekocht die de scholen nodig hebben.

Voor onze school hebben we onder andere potloden, pennen en schriften gekocht. Het is de bedoeling dat de kinderen zelf een potlood/pen en een schrift mee naar school nemen, maar niet alle gezinnen kunnen dat betalen. Kinderen uit deze gezinnen krijgen dan spullen van school. Daarnaast hebben we ook een emmer voor elke klas gekocht, waarmee ze water uit de kreek halen om het toilet mee door te spoelen en/of hun handen in te wassen. Verder kochten we nog vuilnisbakjes voor in de klassen en kopieerpapier. Voordat we naar Suriname gingen, hadden we in Nederland al tasjes met het logo van de ‘Stichting Kinderen van Nieuw Aurora’ besteld. Deze tasjes hebben alle kinderen van de twee scholen gekregen om zo de boeken die ze lenen uit de bibliotheek netjes te houden. Aan iedereen die heeft gedoneerd: het geld is heel goed terecht gekomen. De scholen zijn onwijs blij met de materialen! GAAN TANGI FI (heel erg bedankt). Als begin van de vakantie vierde onze school op maandag een kerstviering in de kerk. De kerk was versierd met glitterslingers en zag er gezellig uit. Alle klassen hadden een liedje ingestudeerd en zongen dit voor de rest van de school. Leuk om te zien!

Over de bibliotheek gesproken... Het heeft even mogen duren, maar de boekenkasten zijn vastgemaakt aan de muur. Uiteindelijk op een hele simpele, maar effectieve manier. Vanaf toen ging het heel snel met de bieb. Alle boeken en andere materialen die op de grond stonden, hebben we in de kasten kunnen zetten. Eerst zag het er dus nog erg rommelig uit, maar dat veranderde snel naar een opgeruimde en overzichtelijke bibliotheek. Alle boeken die uitgeleend worden, dat zijn er in totaal 2.764, hebben we genummerd in een bepaalde kleur. Je kan je voorstellen dat dat een rotklus was, maar uiteindelijk is het erg handig. Iedere categorie heeft een eigen kleur en door de nummers op de boeken is het duidelijk welk boek mist of waar een boek teruggezet moet worden. De bieb is niet alleen overzichtelijk nu, maar ook gezellig! Rozemarijn studeert kunstzinnige therapie en kan mede daardoor onwijs goed schilderen. Ze heeft meerdere muurschilderingen gemaakt. Twee muurschilderingen voor wat jongere kinderen en één muurschildering die wat stoerder is. De laatste is namelijk een silhouet van een persoon dat op haar kop tussen boeken staat. Dat persoon ben ik; ik moest even model staan. Verder hebben we samen nog twee muurschilderingen gemaakt en ook deze zijn zo gaaf geworden! Het leuke is dat we de kinderen willen stimuleren met lezen en dat er bij drie muurschilderingen woorden staan. Als de kinderen even in de bibliotheek komen kijken, lezen ze de woorden op de muur/proberen ze de woorden op de muur te lezen. Dat is al een klein beginnetje! ;) Verder hebben we onze handen op de muur gezet met verf en heb ik letterlijk mijn voetstappen achtergelaten in de bibliotheek. Als we bedenken hoe we de bibliotheek aantroffen toen we hier kwamen en hoe het er nu uitziet, zijn Roos en ik heel trots op het resultaat. Zoals ik al eerder schreef, zijn er veel oude boeken weggegeven aan de kinderen, maar we kwamen ook andere materialen tegen die we wilden weggooien, omdat ze bijvoorbeeld kapot of incompleet waren. Als de mensen hier in het binnenland iets willen weggooien, verbranden ze het en dat hebben wij dus ook met het afval gedaan. Ondertussen is de bibliotheek af. We hebben samen met de leerkrachten een ‘krutu’ (= bijeenkomst) gehouden waarin we hebben verteld hoe we de bibliotheek hebben ingedeeld. We kregen veel complimenten over hoe mooi de bieb eruitzag, dus dat was heel erg leuk. Van het schoolhoofd kregen we een pangi en oorbellen als bedankje. Ook de onderdirectrice, die tevens de biebjuf wordt op onze school, gaf ons een cadeautje: een pangi en een kalebas. Heel lief! En we zijn heel erg blij dat zij de taak van biebjuf op zich neemt. We hebben er vertrouwen in dat zij de bibliotheek netjes houdt. Zelf vertelde ze dat een vrijwilliger van de stichting ‘Kinderen van Nieuw Aurora’ haar had gezegd dat het mooiste cadeau aan ons een nette bibliotheek zou zijn als we terugkomen. Dat zou inderdaad heel erg mooi zijn! Na de bijeenkomst vroegen een paar leerkrachten ons om wat kleren achter te laten voor hunzelf of voor hun dochters. We hebben wat kleren verzameld die wij niet meer hoefden en aan ze gegeven. Ook kregen we een uitnodiging voor het kerstdiner van de leerkrachten en we zijn hier natuurlijk naar toe gegaan. Het zou om 19:30 beginnen. Om 20:30 was het grootste deel van de leerkrachten aanwezig en kregen we een drankje. 21:00 zaten we aan het voorgerecht: saoto soep. Het hoofdgerecht was bami (eigenlijk alleen spaghettislierten), kip en wat macaroni met mais en vlees. Tussen de gangen door moesten we om de beurt een liedje zingen... haha. Gelukkig spaarden ze ons en mochten Roos en ik samen. Op ons allermooist hebben we ‘last Christmas’ gezongen. Het nagerecht moesten we helaas missen, omdat het langer duurde dan we hadden verwacht en de bootsman terug wilde naar Knini Paati. Toch was het hartstikke leuk om mee te maken!

Het onderzoek hebben we ingeleverd en we hebben al te horen gekregen dat het is goedgekeurd. We moesten een paar kleine dingetjes verduidelijken, maar dat valt te verwaarlozen. :P We hebben in totaal 22 interviews afgenomen met schooldirecteuren, leerkrachten, artsen en inwoners van het dorp. We onderzochten de behoefte aan seksuele educatie op school en in het dorp en het uiteindelijke antwoord is dat dat zeker nog nodig is. Deze uitkomst geven we door aan de stichting, zodat volgende stagiaires hiermee aan de slag kunnen gaan.

Op Knini Paati hebben we naast nog meer aapjes nu ook een luiaard gezien. Hij hing hoog in de boom, dus we hebben hem niet heel goed kunnen, maar ik vond het nog steeds wel erg leuk om te zien. Verder is het water een behoorlijk stuk gestegen, wat betekent dat we niet meer lopend de rivier over kunnen steken om bij ons eilandje te komen. We zijn een aantal keer met een peddelboot de rivier overgestoken. Toen we een keer ’s avonds met de peddelboot naar de overkant voeren, sprongen er zo’n 15 minivisjes in de boot. Het leek alsof ze op onze zaklampen afkwamen. We gilden zo hard dat het personeel van het resort kwam kijken of het wel goed met ons ging haha! Echte meisjes in de jungle... Ondanks dat we nu in de kleine natte periode zitten, schijnt de zon nog vaak en is het erg warm. We maken daar goed gebruik van door op de ligbedjes bij het zwembad te liggen met een ijskoude radler. Heer-lijk!

De laatste week is goed volgepland. Zo slapen we op Stone Island, gaan we de Brownsberg op en bekijken we de Leoval (waterval). Ook doen we de zipline bij Bergendal, die ik in mijn eerste blog al noemde. Vervolgens gaan we naar Bigi Pan, waar ik mijn verjaardag vier, bezoeken we een indianendorpje en zijn we nog twee dagen in Paramaribo. Het schijnt erg gezellig te zijn in de stad tussen kerst en oud en nieuw, dus ik ben benieuwd! De laatste nacht willen we bij de Colakreek slapen. Vandaag, donderdag 20 december, hebben we onze tassen weer ingepakt. Morgen varen we voor de laatste keer naar Atjoni en vanaf daar rijden we naar Stone Island.

Pap, voordat ik vertrok naar Suriname, schreef je dat je hoopte dat ik 30 december zou zeggen dat de tijd voorbijgevlogen zou zijn. Het is nog niet zover, maar ik kan nu al volmondig zeggen dat dat inderdaad is gebeurd. Ik heb ontzettend genoten en heel veel geleerd. Tot héél snel! X

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pascal:
    Mooi😊 tot snel lieverd❤️
  2. Mammie:
    21 december 2018
    Wat een leuk blog weer! Wat hebben jullie daar goede dingen gedaan zeg, mogen jullie echt trots op zijn. De bibliotheek ziet er echt geweldig uit!!! De foto's zijn ook supergaaf!! Nu nog lekker een weekje vakantie, als ik lees wat er allemaal gepland staat, krijgen jullie het nog druk! Maar volgens mij zijn jullie lang genoeg in Suriname geweest om je daar niet druk om te maken 😉😂 lieverd geniet van je laatste week, doe Nikki de groetjes, wens Roos en Merel een goede reis en tot heel gauw! Ik ben nu echt aan het aftellen, je puzzel is bijna klaar en ik kan niet wachten tot ik je weer kan knuffelen!! Hou van je!! 💕
  3. Ursy:
    21 december 2018
    Wat een geweldige leerzame en leuke tijd hebben jullie gehad in Suriname en wat een mooi werk hebben jullie geleverd. Ben trots op jullie meiden! Bedankt voor alle verhalen,zo kon ik een beetje volgen wat jullie bezigheden waren. En wat een leuke foto's. De bieb ziet er prachtig uit! Nu lekker vakantie vieren. Heel veel plezier voor degenen die nog blijven en goede terugreis voor degenen die weer naar t koude kikkerlandje terugkomen. Gr Ursy
  4. Clarin:
    21 december 2018
    Geweldig Yoon!! Echt een toptijd heb je daar. Blijf nog even genieten en dan hop terug naar huis! Veel liefs. X
  5. Sylkler:
    21 december 2018
    Wat een geweldige ervaring heb je opgedaan Yoni, ik denk dat jij heel veel dingen anders gaat zien in het leven hier😉 Oh ja ik heb een vraagje je laat Hugo gewoon daar he? Leuk om zo jouw blog te lezen en wat een gave foto’s! Geniet van je laatste laat daagjes meis😘
  6. Lies:
    21 december 2018
    Wat een gave ervaring en wat is het een mooie bibliotheek geworden.
    Nu nog genieten van je vakantie!
  7. Danielle:
    21 december 2018
    Mooie ervaring Yoni - blijft altijd bij je! Geniet nog ff, time flies-ookal gaat daar alles lekker relaxed😅
  8. Suus:
    21 december 2018
    Wat een gave blig weer Yonas ❤️ Je bent echt zooon topper 🤗 ze zijn zoizo blij met jullie 😍 maar ik vind het wel lekker dat je bijna thuis bent 😘 ik ga mijn headfurst even oefenen 😜 xx je kleine zusje 💜
  9. Daddy:
    Hey Yones,

Jullie kunnen met gepaste trots terug kijken op een fantastisch project, een enorme levens ervaring en leuke tijd. De bibliotheek is gaaf geworden, daar zal de school erg happy mee zijn !!!

Nu nog lekker van je vakantie genieten, dat heb je verdiend.
    Volgende week puzzelen we je af, wekkertje zetten om 's ochtends als eerste beneden te zijn. Tot 30 december.

LY 😘
  10. Marion:
    21 december 2018
    Weer super leuk om te lezen Yoon. Wat is de bibliotheek gaaf geworden zeg, dat hebben jullie echt geweldige gedaan. Geniet nog even en tot gauw 😘❤️💋
  11. Anita:
    21 december 2018
    Wat een mooi verhaal. Ik zit met je mee te genieten. Fijne week nog en een goede terugreis. Dikke kussss 😙😙
  12. Piet opa en oma de Bruijn:
    21 december 2018
    Zo al je mooie ervaringen gezien ik wilde iets schrijven lukte niet , maar wat een keuze die je gemaakt had om naar Surinama te gaan , je kennis over brengen . geweldig project zo alles bij elkaar , En al je boeken kasten die jullie zo netjes achter laten ze zullen dankbaar zijn . En zal zal mooi zijn mat kerst zag dat het een gelovige school zijn . En zo in een prachtig dorpje zo in de natuur . Maar Yoni ik hoop dat je met elkaar hele mooie kerstdagen zult hebben met misschien een kerstgevoel in een kerkje we zien je nu wel weer snel nog fijne kerstdagen van Oma en Opa en veel liefde xxx